Index
Dagvaarding  Pretium kanton
Heden, de eenentwintigste
augustus 
tweeduizend en acht ;
Op verzoek van Pipo, wonende te 1234
AA  Pipostad, aan de Pukstraat 1234, 
voor deze zaak woonplaats kiezende te 5678 BB  Pipootjestad aan de Pukjestraat 1 ten
huize van Pipootje, die door eiser als gemachtigde wordt gesteld en als zodanig
voor hem in na te melden geding zal optreden ;
Heb ik,
GEDAGVAARD:
De besloten vennootschap met
beperkte aansprakelijkheid Pretium Telecom B.V.,
gevestigd en kantoorhoudende te 2035 RA  Haarlem, aan de Amerikaweg 10
aldaar aan die woonplaats mijn exploot doende en een afschrift van deze
dagvaarding latende aan als onder  sub     
vermeld :
A.
B. voormeld adres in gesloten envelop met daarop de vermeldingen als wettelijk
omschreven, omdat ik aldaar niemand aantrof aan wie rechtsgeldig afschrift
kon worden gelaten ;
OM OP woensdag, de zeventiende september
tweeduizend
en acht, om 10.00 uur, in persoon of vertegenwoordigd door een gemachtigde 
( van wie een schriftelijke volmacht kan worden verlangd door de rechter ), te
verschijnen op de openbare civiele terechtzitting van de rechtbank Haarlem,
sector kanton locatie Haarlem, welke zitting op die dag en dat uur gehouden zal
worden in het gerechtsgebouw te Haarlem aan de Jansstraat 46; 
MET AANZEGGING :
dat
gedaagde op voormelde terechtzitting mondeling kan antwoorden op de inhoud van
deze dagvaarding of uiterlijk voor de zittingsdatum een met redenen omkleed
schriftelijk antwoord, ondertekend door gedaagde of diens gemachtigde, in
tweevoud kan indienen ter griffie ;
dat,
indien gedaagde niet op de eerste of op een eventueel door de rechter nader
bepaalde roldatum in het geding verschijnt en de voorgeschreven formaliteiten
in acht zijn genomen, de rechter verstek zal verlenen tegen de gedaagde en de
vordering zal toewijzen, tenzij deze hem onrechtmatig of ongegrond voorkomt.
De
vordering.
Eiser vordert, dat de kantonrechter het bindend advies van de
Geschillencommissie Telecommunicatie van 3 juli 2008 zal vernietigen dan wel
zal verklaren dat eiser daaraan niet is gebonden, voor recht zal verklaren dat
de tussen partijen gesloten overeenkomst is ontbonden, dan wel die overeenkomst
te ontbinden en Pretium te veroordelen tot betaling van 450,=  euro
met de wettelijke rente daarover vanaf  1 november 2007, met veroordeling van
gedaagde in de kosten van dit geding. 
Eiser baseert zijn vordering op de hierna te noemen feiten
en op de volgende stellingen: 
- er is sprake van schending van fundamentele beginselen
van procesrecht
- de geschillencommissie geeft een onjuiste uitleg van de dwingendrechtelijke bepalingen
van boek 7 BW betreffende Koop op Afstand met name art. 7:46d, art. 7:46c en
7:46i. 
- de conclusie / uitspraak van de geschillencommissie is naar
maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar. 
Eiser vordert  € 250,=  materiële  en € 200,= euro
immateriële schadevergoeding.
Specificatie materieel (in euro’s):
  | Geschillengeld	
   |    50
   |   
   |  
  
  | Kosten doorschakelen oude telefoon naar mobiel.
   |    25
   |   
   |  
  | Aansluiting nieuwe telefoon
   |   45
   |   
   |  
 
  | Kosten mobiel  prepaid SIM-kaart
   |   10
   |   
   |  
 
  | Kosten mobiel bellen schatting
   |   40
   |   
   |  
 
  | Kosten ander nummer (100 verhuiskaarten)
   |   80
   |   
   |  
 
De motivering van de vordering.
I Korte historie.
Voor eiser, de heer Pipo te Pukstad, heeft
gemachtigde een geschil ( aangekaart bij de Geschillencommissie
Telecommunicatie, waarbij gevraagd wordt om ontbinding van een contract
betreffende abonnement vastetelefonie met Pretium Telecom BV en vergoeding van
de geleden schade.  Eiser heeft dit geschil op alle punten verloren.
De website van de Geschillencommissie vermeldt de volgende
beroepsmogelijkheid:
Daarnaast kunt u de uitspraak
binnen twee maanden na de verzending ter toetsing voorleggen aan de gewone
rechter. De rechter zal het bindend advies vernietigen, indien de uitspraak in
verband met de inhoud of wijze van totstandkoming in de gegeven omstandigheden
naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn. 
II Motivering in detail.
Kern van de zaak  is de bepaling
van de ontbindingstermijn op basis van de wet koop op afstand. Eiser stelt, dat
de ontbindingstermijn van 7 werkdagen ook voor diensten pas  ingaat nadat
voldaan is aan de informatieplicht. De commissie laat de ontbindingstermijn
direct bij afsluiten van de overeenkomst ingaan. 
 - Schending van fundamentele beginselen van
     procesrecht, ondermeer beschreven in 2
     klachtenbrieven aan Geschillencommissie. 
 
 
  - De procedure loopt
      voortdurend anders dan tevoren door de commissie is gecommuniceerd.  Dit
      werkte  voortdurend ten nadele van eiser.
 
  - Op de website deelt de
      commissie mee: Ja, u kunt tot één week voor de zitting nog
      relevante informatie schriftelijk aan uw dossier toevoegen. In tegenstelling tot deze mededeling geeft de
      commissie aan, dat schriftelijk niet meer mag worden gereageerd na
      toezending verweer Pretium, dit terwijl het verweer van Pretium 10 blz.
      beslaat met nog eens 90 blz. bijlagen. Vanwege het karakter van een Koop
      op Afstand is veel van de informatie nieuw. Op al deze nieuwe informatie kan
      dus niet meer schriftelijk worden gereageerd. Er zat ruim 2 maanden
      tussen toezending verweer en zitting… 
 
  - Dientengevolge moet veel
      materiaal mondeling worden toegelicht op de zitting. Dit leidt er uiteindelijk
      toe, dat de consument ter zitting het woord wordt ontnomen, waardoor een
      aantal punten niet konden worden toegelicht.
 
  - In de uitspraak wordt op belangrijke punten niet ingegaan op het
      verweer van eiser ter zitting.  
 
 
 
 - Op de zitting is gewezen op afspraken tussen OPTA /Pretium over een
     ontbindingstermijn van 7 werkdagen na ontvangst brief. Deze afspraak zit
     in tweevoud in bijlagen van het schriftelijke verweer van Pretium. Deze
     termijn is strijdig met de termijn in welkomstbrief en zou tevens
     betekenen, dat ontbindingsbrief tijdig is ontvangen. In de uitspraak wordt
     dit punt geheel genegeerd.
 
 - Ter zitting is betoogd, dat art 7:46d van de Wet Koop op Afstand
     drie ontbindingstermijnen bevat. De eerste twee worden qua begintijdstip
     aangepast voor Diensten door art 7:46i. De laatste ontbindingstermijn, 7
     werkdagen nadat voldaan is aan informatieplicht uit  7:46c lid 2, wordt
     hierdoor echter niet aangepast (zie bv. ook Castermans & Krans:
     T&C Burgerlijk Wetboek) en leidt in dit geval tot een
     ontbindingstermijn van 7 werkdagen na ontvangst welkomstbrief.  Zonder ook
     maar enigszins in  te gaan op de argumentatie komt de commissie echter
     weer tot de ontbindingstermijn van 7 werkdagen na telefoongesprek op basis
     van art. 7:46i. Deze ontbindingstermijn is onzinnig omdat de leverancier
     rustig 7 werkdagen kan wachten met verzenden van brief. De consument kan
     in die tijd bij koude werving toch niet  ontbinden, want hij weet niet hoe
     en bij wie en zit zo automatisch aan het contract vast.
 
 - Uiteenzetting consument ter zitting m.b.t. telefonische machtiging
     automatische incasso bij koude werving is niet terug te vinden in
     uitspraak. Alle publicaties van Currence en banken geven aan dat dit niet
     is toegestaan. Via een keten van contractuele verplichtingen van Currence
     via bank naar bedrijf verbiedt eigenaar Currence van het product
     “automatische incasso” het gebruik van telefonische machtiging van koude
     werving. Zonder in te gaan op argumenten stelt de commissie, dat dit voor
     Pretium wel toegestaan is. Desgevraagd heeft Currrence in twee brieven
     schriftelijk aan gemachtigde bovenstaande bewering bevestigd en gesteld,
     dat het standpunt van de commissie niet correct is.
 
 - De commissie handhaaft het standaardscript als bewijsmateriaal,
     hoewel Pretium nergens bewijst, dat dit script in dit geval ook werkelijk
     exact in deze vorm is gevolgd. De commissie geeft ook hier geen
     argumenten. De consument zal op deze manier op geen enkele manier kunnen aantonen,
     dat misleiding heeft plaatsgevonden. Hij mag immers geen opname maken,
     zonder daarvoor eerst toestemming te vragen. 
     Argumenten consument: 
 
  - De klacht staat niet op zichzelf. Pretium is berucht.
      Er zijn hierover veel klachten, zowel op internet, als bij Consuwijzer
      als ook bij de Geschillencommissie zelf. 
 
  - De transcriptie van de voicelog laat zien, dat zelfs
      het korte voicelog-script niet zonder wijzigingen werd gevolgd. Tot
      tweemaal toe vroeg mijn vader of hetzelfde nummer gehandhaafd bleef. Dit
      werd beide keren bevestigd, mijn vader werd vanwege de switch gedwongen
      een ander nummer te nemen. Het toont aan, dat mijn vader erg bezig was
      met verhuizing. Onwaarschijnlijk is dat in het inleidende gesprek de
      aanloop van het gesprek dit onderwerp niet ter sprake is gekomen en het
      gesprek geheel volgens standaardscript is gevoerd.
 
 
 - Tijdens behandeling tekortkomingen voicelog wordt consument het
     woord ontnomen. De reeds ter zitting genoemde bezwaren m.b.t. de voicelog zijn
     niet terug te vinden in de uitspraak. De voicelog wordt ook door de
     commissie goedgekeurd, zonder enige argumentatie of toelichting. 
     Aantal bezwaren: 
o  
De bedenktermijn. Volgens de Wet Koop op Afstand (7:46c lid 1) moet
voordat de Koop op Afstand wordt afgesloten,  worden meegedeeld, dat er mogelijkheid
tot ontbinding is. In de voicelog wordt dat na de Koop op Afstand meegedeeld.
o  
De bedenktermijn gaat volgens de Wet Koop op Afstand in, direct
na het afsluiten van de overeenkomst.  In de voicelog wordt meegedeeld,
dat bij ontvangst van de brief een bedenktijd wordt geboden.  
o  
Er wordt gezegd, dat er een bedenktermijn is. Er wordt niet
gezegd wat de bedenktermijn inhoudt. Gaat het om een door Pretium bedachte
termijn, of door de OPTA of  gaat het om
ontbinding overeenkomstig de artikelen 46d lid 1 en 46e. 
o  
 Om direct na afsluiten te kunnen ontbinden, wat volgens de Wet
mogelijk moet zijn, moeten gegevens van Pretium Telecom bekend zijn. Zowel
adresgegevens als telefoonnummer schitteren door afwezigheid. 
o  
De belangrijkste kenmerken van de zaak worden niet genoemd. Er
wordt alleen een naam genoemd van een abonnement en een prijs. Niet wordt 
vermeld, dat het abonnement bij KPN wordt opgezegd, een niet onbelangrijk
detail, dat ook in de aanvullende afspraken OPTA wordt genoemd.  Tevens wordt
niets gezegd over de gesprekskosten.  Gesprekskosten zijn gewoonlijk
aanzienlijk groter dan abonnementskosten. 
o  
Automatische incasso. Er wordt toestemming gevraagd voor
automatische incasso.  Dit is, zoals eerder gemeld, niet toegestaan. 
 - Bezwaren m.b.t. de welkomstbrief en de algemene voorwaarden  (gewijzigd)
     zijn niet meer op de zitting behandeld. 
 
 - Geen enkele aandacht voor specifieke situatie vanwege verhuizing,
     zoals beschreven  bij aanmelding geschil.
 
 
  - Consument had geen belang bij 4 euro korting per
      maand, maar had belang bij een ongestoorde verhuizing. Consument was zich
      daarvan bewust en was absoluut niet van plan om te switchen naar een
      andere telecom-provider.
 
  - Consument  is bezig verhuizing te regelen en ziet
      allerlei problemen rijzen. 1 van de problemen is verhuizing van de
      telefoon met nummerbehoud. Verzorgingstehuis heeft beloofd te bellen over
      verhuizing. Een telefoontje over telefoonabonnement wordt makkelijk fout
      geïnterpreteerd.
 
  - Consument was 81 en doof aan 2 oren, heeft 2
      gehoorapparaten en aangepaste telefoon. Consument kan logisch opgebouwde telefoongesprekken
      wel volgen, maar heeft grote moeite bij onverwachte wendingen in het
      gesprek. Helpdesk-gesprekken bv. mislukken om deze reden veelal en moeten
      door gemachtigde worden gevoerd.
 
  - Switchen van provider en verhuizing kan niet
      gecombineerd worden bij de huidige telecom-regelgeving. Dankzij de
      switch is de verhuizing van de telefoon met behoud van nummer mislukt en 
      hadden mijn ouders geen vaste telefoon op het nieuwe adres. De helpdesk
      van Pretium blonk uit  in onbereikbaarheid. KPN was wel bereikbaar en
      heeft er veel tijd aan besteed, maar ook dat verliep niet vlekkeloos. De snelste
      oplossing was uiteindelijk een nieuwe aansluiting bij KPN met een nieuw
      telefoonnummer. 
 
 
 - Redelijkheid en billijkheid. Wetten en regels worden op
     ontoelaatbare wijze ten nadele van eiser uitgelegd. Daar waar feiten niet
     bewijsbaar of waar een afweging gemaakt moet worden, wordt   ten nadele
     van de eiser beslist. Dit speelt onder andere bij de bewijskracht die
     wordt ontleend aan standaardscripts en bij de beoordeling van de doofheid
     van mijn vader.
 
 
Bewijsmiddelen.
Het dossier m.b.t. de Geschillencommissie
zal op de dienende dag als productie worden overlegd. 
Verweer gedaagde.
In het voortraject zijn geen
verdere verweren en standpunten door gedaagde kenbaar gemaakt. Eiser kent
derhalve geen ander verweer dan het verweer van gedaagde bij de 
Geschillencommissie.
Met conclusie:
 - Gedaagde te veroordelen tot betaling
     van € 450,=.
 
 - Ontbinding overeenkomst.
 
 - Vonnis uitvoerbaar bij voorraad.
 
 - Gedaagde te veroordelen tot betalen
     kosten procedure, waaronder griffierecht en salaris gemachtigde.
 
 
De deurwaarder,