Index

Klachten Pretium

Pretium is een berucht bedrijf, dat al sinds 2002 tegen de wil van klanten en zonder dat ze het merken telefoonlijnen van KPN overzet naar Pretium (zie bijvoorbeeld Bellen.com, Forum, Ervaringen: vaste telefonie aanbieders Pretium 04-09-2002 14:21 ).

Helaas houdt Pretium zich ook weer niet aan de wet zoals geldt vanaf 13 juni 2014, zie de welkomstbrief. De bedenktermijn is wel verlengd naar de wettelijke 14 dagen, maar niet wordt vermeld, dat het contract pas ingaat als de klant het schriftelijk of per Email bevestigt!

Dit blijkt uit onderstaande recente klachten, die op internet gevonden zijn. Gedupeerden denken allen, dat ze binnen 14 dagen moeten ontbinden, omdat ze anders aan het contract vast zitten. Pretium presteert het zelfs, om zonder geldig contract aan KPN de opdracht te geven, de telefoonlijn over te zetten naar Pretium.

Schriftelijke instemming verplicht vanaf 13 juni 2014. Niet gevraagd door Pretium.

Zie https://radar.avrotros.nl/forum 26-02-2016

Wij hebben zelf ook problemen met PRETIUM .
Mijn schoonvader is door hen telefonisch benaderd en volgens hen wilde hij overstappen,de goeie man is 82 jaar in juli weduwnaar geworden.
Is helaas of en toe door elkaar en slechthorend begrijpt het meer al te goed. Is op 19-11-2015 omgezet van KPN naar PRETIUM ,hij kreeg op een gegeven moment een brief van KPN dat hij naar een andere provider ging.
Ik heb hier op direct geageerd maar bij pretium zegt men dat er een overeenkomst is.
Met veel heen en weer gebeld te hebben is het terug gezet op 11-12-2015,echter men stuurt een rekening van 43,13 euro ik kan me niet voorstellen dat iemand die normaal bij kpn voor 2maanden een bedrag van 52,00 euro betaalt waarvan 40 euro abonnementskosten op 22 dagen dan zo'n hoge rekening krijgt.Hierop hebben wij tot tweemaal toe aangetekende brieven verstuurd een op 2-12-2015 en op 17-12-2015.Hier op tot op heden geen antwoord op gehad.
Het is diep triest dat een dergelijk bedrijf niet aangepakt wordt.
En naar de telefoontjes ook nog dreigen met incassobureau.
Wij hebben al 16 euro aan kosten gehad voor de aangetekende stukken.
Hopend dat deze ellende langzaam ten einde komt.

Schriftelijke instemming verplicht vanaf 13 juni 2014. Niet gevraagd door Pretium. Ongewenst abonnement aangesmeerd door Pretium via nieuwe truc (2 keer bellen).

Zie Consumentenbond www.klachtenkompas.nl/pretium/ 01-05-2015

Mijn moeder van 82 is op 1 mei 2015 gebeld door Pretium met de vraag of ze wilde overstappen van haar huidige abonnement naar een Pretium-abonnement. Ze heeft in het gesprek duidelijk aangegeven dit NIET te willen. Op 4 mei 2015 ontving ze een informatiemap met daarin de bevestiging van het contract en dat het abonnement bij haar huidige provider door hen opgezegd zou worden. Bij het bellen van de huidige provider bleek idd dat het nummer door hen vrijgegeven moet worden. Hoe kan er sprake zijn van een contract als er nooit iets getekend is door haar? Ze wil gewoon bij haar oude provider blijven

Schriftelijke instemming verplicht vanaf 13 juni 2014. Niet gevraagd door Pretium. Ongewenst abonnement aangesmeerd door Pretium via nieuwe truc (2 keer bellen).

Zie Consumentenbond www.klachtenkompas.nl/pretium/ 10-04-2015

Mijn visueel beperkte moeder van 89 woont in een instelling en is door Pretium telefonisch benaderd om akkoord te gaan met een goedkoper abonnement. Ze geeft diverse malen aan geen gebruik te willen maken van de aanbieding. Ze geeft aan om dit eerst met haar zoon te willen bespreken.
De opdringerigheid van de colporteur is ongehoord. Een dag later wordt ze weer gebeld en ze geeft opnieuw geen toestemming en be-eindigt het gesprek.
In plaats van de gevraagde schriftelijke informatie wordt ze verrast met een ongevraagd contract. Omdat ze dat niet kan lezen laat ze dat liggen tot mijn bezoek 10 dagen later.
Na 10 dagen heb ik de klantenservice gebeld. Je krijgt geen medewerker van de klantenservice maar een bandje met keuze menu's. Ik heb het abonnement be-eindigd omdat ik deze verkooppraktijken onacceptabel vindt. Hopelijk werkt het systeem achter de klantenservice correct want anders zit ze er mogelijk toch aan vast.
Schande dat deze wijze van werving nog voor komt.

Schriftelijke instemming verplicht vanaf 13 juni 2014. Niet gevraagd door Pretium. Ongewilde overstap naar Pretium via nieuwe truc (2 keer bellen).

Zie Consumentenbond www.klachtenkompas.nl/pretium/ 16-03-2015

Mw P. S. (80+) is door een dame die zei van de KPN te zijn benaderd. Zij zei dat alles via haar dochter (G. K.-S.)loopt en stemde toe om info per post te ontvangen. Toen deze post van Pretium bleek te zijn heeft zij de post weggegooid.
13-03-2015 ontving zij brieven van KPN en Pretium waaruit blijkt dat Pretium het contract bij de KPN heeft opgezegd en zij nu belt via Pretium. Zij wil dit niet en wil gewoon via de KPN telefoneren.
Ik zal vandaag voor haar een brief aan Pretium schrijven en verzoeken alles ongedaan te maken. Aangezien Pretium al meerdere keren negatief in de publiciteit is geweest vanwege bovenstaande praktijken, leek het mij handig toch een klacht in te dienen.

Schriftelijke instemming verplicht vanaf 13 juni 2014. Niet gevraagd door Pretium. Ongewilde overstap naar Pretium via nieuwe truc (2 keer bellen). 97 jaar!

Zie Klacht.nl, Vaste telefonie, Pretium 12-02-2015

Ik werd vorige week gebeld met het aanbod minder voor de telefoon te gaan betalen. Ik kwam daar op grond van mijn leeftijd voor in aanmerking. Ik begreep het niet zo goed. De telefoniste zei, dat me informatie zou worden toegestuurd. Toen dit in de bus viel, bleek het om Pretium te gaan. Ik ben geabonneerd bij KPN en wil daar blijven. Op mijn leeftijd (97!) wil je geen veranderingen.

Schriftelijke instemming verplicht vanaf 13 juni 2014. Niet gevraagd door Pretium. Ongewilde overstap naar Pretium via nieuwe truc (2 keer bellen).

Zie Bellen.com, Forum, Ervaringen: vaste telefonie aanbieders Pretium 05-01-2015 14:48

Ik mag me vandaag ook 1 van de gelukkige noemen... Oudtante die compleet in paniek is omdat ze over is gestapt naar Pretium terwijl ze KPN aan de lijn had.. Ze laten zovaak de naam KPN vallen dat ze geen idee hebben wat er aan de hand is.. Tante zou zelfs 2x gebeld zijn en een brief hebben ontvangen.. nou, ik regel alle post bij haar en de eerste brief die ze kreeg was de brief met daarin de overstap datum en dan ben je dus over de 14 dagen opzeg termijn heen! Ongelofelijk dat dit soort "verkoop" gewoon nog mag.. Hier in een land waar je in ALLES wordt betutteld zijn de ouderen gewoon de lul.. woest wordt ik ervan.. en wie mag het weer oplossen? Ik dus.. want Tante zelf is volledig in paniek, slaapt amper nog en moet morgen even tussentijds naar het ziekenhuis omdat haar bloeddruk skyhigh is.. En bedankt Pretium!
Nu eerst snel opzoeken waar ik haar nummer aan kan melden zodat telefonisch benaderen niet meer toegestaan is! Je zou het liefst de telefoon opzeggen maar ja, hoe moet ze dan om hulp vragen als dat nodig is? Ongelofelijke praktijken dit! Dat er uberhaubt nog mensen willen werken bij zo'n bedrijf!

Schriftelijke instemming verplicht vanaf 13 juni 2014. Niet gevraagd door Pretium. Ongewilde overstap naar Pretium via nieuwe truc (2 keer bellen).

Zie TROS Radar, Forum, Telefoon/Internet/Digitaal, Telefonie 14-12-2014

Toch triest dat het topic dat je nodig hebt na 7 jaar nog steeds boven aan staat. Na in 2007 door Pretium te zijn benaderd heeft dit afval het weer geprobeerd. Destijds gelukt om voortijdig van ze af te komen. De werkwijze zit nu nog slinkser in elkaar. Een brutaal levend wezen heeft 2x gebeld. Na de eerste keer is er een map verstuurd waar de omzetting al in gang gezet is. De 2e keer (op de dag dat de map is binnen gekomen) is gevraagd of alles klopte en als dat zo was een cijfer indrukken. (welke precies is mij niet bekend) Is dit de procedure zoals ze die al volgden of is dat van de laatste weken? Mijn schoonouders zijn 84 jaar en slecht ziend & horend en zijn notabene in het bel-me-niet-register opgenomen. Crossed fingers dat het met een aangetekend schrijven gaat lukken om een gijzeling af te wenden. (brief was van 11-december-2014)

Schriftelijke instemming verplicht vanaf 13 juni 2014. Niet gevraagd door Pretium. Ongewilde overstap naar Pretium.

Zie Klacht.nl, Vaste telefonie, Pretium 1-12-2014

Op 27 November jl. is mijn opa benaderd door Pretium Telecom. Hij was onder de impressie dat hij KPN aan de lijn had en dat zijn abonnement voor hem verlaagt zou worden. Ik kreeg 2 dagen later een verbaasd telefoontje dat hij "overgestapt zou zijn" naar Pretium. Hij was zich niet bewust dat hij een contract is aangegaan of dat hij een overstap maakte. Op 28 November heeft hij de bevestigingsbrief van Pretium ontvangen. Mijn opa is 83 jaar en heeft helemaal geen behoefte om nog dingen te gaan veranderen. Volgens de wet bescherming koop op afstand zijn bedrijven verplicht een bedenktermijn te geven van 14 dagen ALS er schriftelijk door de klant wordt bevestigd. Echter heeft mijn opa niks bevestigd en wordt hij toch zo maar overgezet. Dit is in strijd met de wet en de bedenktermijn is dus onwettig. Ik wil dat het hele proces direct wordt stopgezet en dat hij weer kosteloos terug kan naar de oude situatie, of als er nog niks geregeld is het bij de oude situatie(klant bij KPN) laten. Tevens wil ik niet meer dat Pretium telecom mijn opa nogmaals benaderd.

Schriftelijke instemming verplicht vanaf 13 juni 2014. Niet gevraagd door Pretium. Pretium zaait onrust bij bejaarden.

Zie Consumentenbond www.klachtenkompas.nl/pretium/ 15-10-2014

Pretium heeft een tante van mij (92 jaar) een brief gestuurd waarin wordt gezegd dat haar telefoonabonnement binnenkort wordt overgedragen vanuit KPN naar Pretium.
Hier heeft ze nooit om gevraagd en wil ze ook absoluut niet. Pretium heeft haar een keer gebeld maar daarbij heeft ze aangegeven niet geinteresseerd te zijn.
Ze heeft al helemaal nooit een schriftelijke bevestiging van een vermeende mondelinge afspraak naar Pretium gestuurd, dat zou ook heel lastig worden omdat ze bijna 100% blind is. Er wordt hier misbruik gemaakt van haar kwetsbaarheid en paniek gezaaid bij iemand die kwetsbaar is. Als die brief (d.d. 3 oktober 2014) een vergissing is van Pretium, dan verwacht ik dat ze het zsm corrigeren en haar telefonisch nooit meer lastig vallen.

Schriftelijke instemming verplicht vanaf 13 juni 2014. Niet gevraagd door Pretium. Telefonische verkoop.

Zie Klacht.nl, Vaste telefonie, Pretium 29-09-2014

Mijn moeder van 74 is op 18 september 2014 benadert door Pretium. Tijdens dit zeer snel gesproken gesprek is haar een aanbieding gedaan, waarop Pretium zei dat de aanbieding naar haar toegestuurd zou worden, zodat zij kon beoordelen of ze daar wel of niet op in wilde gaan (vrijblijvend).

Op 20 september 2014 ontving zij een brief van Pretium (dagtekening 19 september 2014) waarin ze welkom wordt geheten als abonnee van Pretium, dat ze niets hoeft te doen en dat binnen een maand de overdracht door Pretium geregeld zal zijn. Alsof mijn moeder al klant is bij Pretium.

Dit is in strijd met de nieuwe consumentenwetgeving die geldt vanaf 13 Juni 2014. Ik wijs u er verder op dat mijn moeder NOOIT een contract heeft ondertekend en teruggestuurd en ook GEEN automatische incasso heeft ondertekend.

Schriftelijke instemming verplicht vanaf 13 juni 2014. Niet gevraagd door Pretium. Contract zonder toestemming.

Zie Consumentenbond www.klachtenkompas.nl/pretium/ 05-09-2014

Mijn 85 jaar oude moeder die alleenstaand en erg slechthorend is is gebeld door Pretium terwijl zij, mede door haar slechthorendheid dacht dat zij met KPN te maken had. Omdat ze dacht met KPN te maken en door haar slechthorendheid het gesprek niet goed heeft kunnen volgen heeft ze gedacht dat het wel goed was wat allemaal verteld werd. Nu kreeg zij op 22 augustus een zgn. welkomstbrief van Pretium waarin wordt verteld dat haar KPN-abonnement omgezet wordt naar Pretium, dit wil zij helemaal niet, zij wil gewoon klant blijven bij KPN. Vanaf 13 juni 2014 zijn deze telefonisch afgesloten contracten ook niet rechtsgeldig omdat de klant dit schriftelijk moet bevestigen.

Schriftelijke instemming verplicht vanaf 13 juni 2014. Niet gevraagd door Pretium. Niet naleven wet van 13 juni 2014.

Zie Klacht.nl, Vaste telefonie, Pretium 04-09-2014

Mijn moeder van 82 is op 26/8/2014 gebeld door Pretium. Tijdens dit gesprek is haar een aanbieding gedaan, waarop mijn moeder te kennen gaf de aanbieding per post toegestuurd te willen krijgen, zodat zij kon beoordelen of ze daar al of niet op in wilde gaan. Op 29/8 ontving zij een brief van Pretium (gedagtekend 27/8) waarin ze welkom wordt geheten als abonnee van Pretium, dat ze niets hoeft te doen en dat binnen een maand de overdracht door Pretium zal zijn geregeld. Dit is i.t.t. de regels van de ACN die sinds 13/6/2014 van kracht zijn: telefonische aanbiedingen moeten bevestigd worden met een schriftelijke bevestiging die ter ondertekening aan de consument wordt toegestuurd. Pretium heeft zich niet alleen niet aan de regels gehouden, maar heeft mijn moeder ook misleid door de indruk te wekken dat zij nu al abonnee is en dat zij verder niets zou hoeven te doen. Ik vindt het schandalig, juist omdat het al sinds 2008 klachten regent over de handelswijze van Pretium t.o.v. (kwetsbare) ouderen, er diverse rechtszaken zijn geweest en de regelgeving is aangepast.

Schriftelijke instemming verplicht vanaf 13 juni 2014. Niet gevraagd door Pretium. Contract zonder toestemming.

Zie Klacht.nl, Vaste telefonie, Pretium 01-09-2014

Wij zijn al meerdere keren gebeld door Pretium, zo ook afgelopen week. Onze pleegdochter heeft het telefoontje aangenomen en duidelijk gemaakt dat wij niet in zee gaan met Pretium. Wij waren daarbij. Toch kregen we vandaag een map opgestuurd met daarop "Welkom bij Pretium". Niet om gevraagd, sterker nog, aangegeven dat we dat niet wilden en nu staat er dus dat we binnen een week over gaan... En ja, we mogen bellen, maar dat kost ons 45 cent per minuut. Voor iets waar we niet om gevraagd hebben. Tegen onze wil dus.

Schriftelijke instemming verplicht vanaf 13 juni 2014. Niet gevraagd door Pretium. Derde keer.

Zie TROS Radar, Forum, Overig, Diversen 22-08-2014 10:17

Mijn moeder is binnen 1 jaar voor de derde een Pretium abonnement aangesmeerd. Mijn moeder is 80 jaar en dementerend. Mijn broer heeft het steeds terug kunnen draaien en zij garandeerden dat zij haar niet meer zouden bellen. Maar wat blijkt: is ze toch weer gebeld. En door het eenvoudige woordje "ja", zit ze weer aan een abonnement vast. Mijn broer heeft een brief geschreven dat het nu eens afgelopen moet zijn, maar ik ben benieuwd. Ik vind Pretium gewoon een misdadig, schandalig bedrijf om op deze manier kwetsbare mensen te strikken. Er moet hier toch eens iets aan gedaan worden?

Schriftelijke instemming verplicht vanaf 13 juni 2014. Niet gevraagd door Pretium.

Zie Bellen.com, Forum, Ervaringen: vaste telefonie aanbieders Pretium 18-08-2014 10:24

Ook mijn schoonmoeder van bijna 82 werd op 20 juni 2014 telefonisch benaderd. Ze dacht ook dat er namens KPN werd gebeld. Totdat ze een brief kreeg van KPN dat haar abonnement afliep. Daarop heb ik gelijk actie in ondernomen en KPN gebeld. De medewerkster vroeg naar de leeftijd van mijn schoonmoeder,waardoor ze onder de ouderen coulance regeling valt. Ze kent het verhaal en adviseerde me om direct brieven te schrijven. Dat heb ik gedaan en zojuist de brieven als bijlage naar het emailadres (pretium.webcare@pretium.nl; hartelijk dank daarvoor!) welke in dit forum stond gestuurd en dat we binnen 5 werkdagen enig reactie verwachten (dat het in behandeling is o.i.d.). Anders wordt er zo weer een brief gestuurd, totdat ze reageren. Ook had ik contact opgenomen met Pretium zelf en gesproken met Ibrahim. Hij wilde me toen geen E-mailadres geven en het gesprek werd er niet leuker op. Ze wil bij KPN blijven en anders zoeken wij wel naar een geschikte en goedkope telefonie aanbieder. In de brief staat dat ze alleen via mail bereikbaar is en wenst geen telefonisch contact te hebben met ze. Hoe komt Pretium aan de gegevens van veelal oudere mensen om hen te "ronselen" als klant? Wet op privacy??? Een lachertje!

Schriftelijke instemming verplicht vanaf 13 juni 2014. Niet gevraagd door Pretium. Abonnement opgedrongen

Zie Klacht.nl, Vaste telefonie, Pretium 08-08-2014

Mijn moeder van 86 werd omstreeks 1 augustus gebeld met de mededeling dat ze vele euros kon besparen op haar telefoonkosten. Zij bleef uiteraard met kpn bellen. Nu ligt er een schrijven van Pretiunm waarin ze welkom wordt geheten en er via Prettium gebeld gaat worden. Dit wilde ze niet/wil ze niet en gaat ze niet willen. Mooi voorbeeld van "cold calling"

Schriftelijke instemming verplicht vanaf 13 juni 2014. Niet gevraagd door Pretium. Ongewenst overgegaan

Zie Klacht.nl, Vaste telefonie, Pretium 06-08-2014

Mevrouw Hartgers-Edel is een slechthorende 90 jarige alleenstaande weduwe die in de veronderstelling verkeerde dat zij KPN aan de telefoon had. Op 1 augustus 2014 krijgt ze tot haar grote verbazing een brief van Pretium waarin zij welkom wordt geheten ik citeer: "Welkom TERUG bij Pretium. Goed dat u OPNIEUW heeft gekozen voor Pretium Weekend Vrij abonnement. In deze eerste zin wordt gesuggereerd dat mevrouw al eerder aangesloten was terwijl zij van dit bedrijf nog NOOIT gehoord heeft. Mevrouw voelt zich in zeer ernstige mate misleid en heeft in paniek ondergetekende gebeld die wel eens administratieve handelingen voor haar verricht. Ik ben met haar zeer verbaasd en verontwaardigd dat op deze wijze aan abonneewerving wordt gedaan. Mevrouw Hartgers heeft NOOIT de intentie gehad om van de diensten van Pretium gebruik te maken want ze is al decennia lang tevreden klant van KPN en dat wil ze zo houden. Ze wil dan ook dat met onmiddellijke ingang dit opgedrongen abonnement ongedaan wordt gemaakt en dat haar oorspronkelijke situatie hersteld wordt.

Schriftelijke instemming verplicht vanaf 13 juni 2014. Niet gevraagd door Pretium. Abonnement niet passend

Zie Klacht.nl, Vaste telefonie, Pretium 04-08-2014

Mijn 84 jarige moeder had een Yiggers abonnement wat gestopt is in juni 2014. In de brief van Yiggers van maart 2014 hebben wij samen aangegeven dat mijn moeder een KPN Belvrij Altijd wil, dat past bij haar belgedrag. Dat abonnement is inmiddels ingegaan.

Nu heeft Pretium mijn moeder telefonisch benaderd en zegt Pretium dat zij een Belvrij Avond en Weekend heeft afgesloten. Mijn moeder geeft aan dat zij gezegd heeft dat ze altijd vrij wil bellen. Dit weekend was ik bij mijn moeder en lag er een stapel aan enveloppen van Yiggers, KPN en Pretium. Het heeft mij een half uur gekost voordat ik door had hoe de vork in de steel zat, dit is voor een 84 jarige niet meer te volgen.

De volgende werkdag heb ik Pretium gebeld (ik heb geen mailadres gevonden om klachten schriftelijk te melden) en werd mij verteld dat mijn moeder een contract van 1 jaar heeft afgesloten, hier begin juli 2014 een map voor heeft ontvangen (die heb ik niet bij de stapel enveloppen gezien) en dat daarin een contract zat wat binnen 14 dagen nog geannuleerd had kunnen worden. Inmiddels was er een bevestigingsbrief uitgegaan (dat klopt, die zat wel bij de stapel) op 23 juli 2014 waarin wordt aangekondigd dat het abonnement op 11 augustus 2014 wordt overgezet.

Mijn toelichting dat dit niet de bedoeling was, omdat dit niet past met het belgedrag van mijn moeder etc, werd beantwoord met het verzoek om een brief te sturen waarin ik vraag om het telefoongesprek te mogen beluisteren. Die brief heb ik direct gestuurd.

Mijn klacht is dat er nu een administratief proces opgezet gaat worden waar, als je door het geheel heen kijkt alleen maar onnodig gedoe uit voortkomt. Een moeder die niet snapt wat er gebeurt en bang is dat ze straks geen telefoonaansluiting meer heeft. Een dochter die weer van alles moet gaan bellen en mailen om de stand terug te krijgen naar KPN Belvrij Altijd. Gewenste Oplossing:

Schriftelijke instemming verplicht vanaf 13 juni 2014. Niet gevraagd door Pretium.

Zie Bellen.com, Forum, Ervaringen: vaste telefonie aanbieders Pretium 28-07-2014 20:38

Mijn schoonouders zijn telefonisch benaderd door Pretium. Ze hebben erin toegestemd informatie te ontvangen zonder verdere verplichtingen, maar na terugkomst van een korte vakantie hebben ze een brief ontvangen waarin wordt aangekondigd dat hun abonnement van KPN wordt omgezet naar Pretium. Dat is absoluut niet hun bedoeling. Er staat dat ze moeten reageren binnen 14 dagen na ontvangst van de brief. Die is verstuurd op14 juli, dus dat kan tot morgen of overmorgen. Omdat we ze vanavond niet kunnen bereiken daarom hierbij op herformulering, rn per maal aan het webcams team.
We zijn overigens onplezierig verrast door deze praktijk. Ze regelen deze zaken allang niet mee zelf en willen dit absoluut niet. Kan het webcareteam dit ongedaan maken?

Pretium klachten al in 2002!.

Zie Bellen.com, Forum, Ervaringen: vaste telefonie aanbieders Pretium 04-09-2002 14:21

DAT PRETIUM KOMT BIJ MIJ OVER ALS EEN LOUCHE BEDRIJF.

TIJDENS MIJN VAKANTIE BLIJKT IK INEENS AL MIJN TELEFOONGESPREKKEN VIA HEN TE HEBBEN LOPEN. DAT ZOU IK VIA CARRIER PRE SELECT 0800-1273 INGESTELD HEBBEN. IK WEET ECHTER NERGENS VAN!!!! DE KPN LICHTTE MIJ IN MIDDELS EEN BRIEF DAT IK OVERGEGAAN WAS "NAAR EEN ANDERE TELEFOONMAATSCHAPPIJ". VIA CONTROLE 0800-1273 HOORDE IK DAT IK BIJ "1637" ZAT. VIA INTERNET ERACHTER GEKOMEN DAT DAT PRETIUM IS. HAD IK NOOIT VAN GEHOORD...

WAT OOK HEEL VERVELEND IS INDERDAAD DAT IK GEEN IDEE HEB WIE/WAT PRETIUM IS. GEEN NUMMERS/SITE ETC. HEEL RAAR... EEN DING WEET IK ZEKER...ALS IK OOIT EEN NOTA KRIJG VAN HEN BETAAL IK NIET. WE MOETEN IN NEDERLAND AF VAN DAT SOORT ROTMAATSCHAPPIJTJES!