Index omhoog

Quatel klacht en ontbinden (van Pretium)

Over Quatel.
Werkwijze.
Ontbinding nieuw contract.
Klachten.
Bel me niet register.

Over Quatel.

Quatel B.V. is een zusterbedrijf van Pretium B.V. (voorheen Pretium Telecom B.V.).
Het bedrijf biedt traditionele vaste telefonie voor de kleinzakelijke markt. Doelgroep: zzp'ers en kleine bedrijven.
Website: https://www.quatel.nl.
Adres: Surinameweg 8, 2035 VA Haarlem (zelfde adres als van Gerecht Incasso, het "incasso-bedrijf" van Pretium).
Telefoon: 088 586 2000.

Quatel maakt deel uit van het ondoorzichtige "imperium" van de "heer" Nyks. Inmiddels is deze vanwege onbehoorlijk bestuur geschorst voor zijn eigen bedrijf, na een jarenlange gerechtelijke ruzie met zijn mede-aandeelhouder.

Werkwijze.

Pretium is een bedrijf, dat al sinds 2002 tegen de wil van klanten en zonder dat ze het merken telefoonlijnen van KPN overzet naar Pretium (zie bijvoorbeeld Bellen.com, Forum, Ervaringen: vaste telefonie aanbieders Pretium 04-09-2002 14:21 ).
Sinds 13 juni 2014 heeft Pretium bij telefonische werving een schriftelijke bevestiging van de consument nodig, waarmee misleiding een stuk moeilijker is geworden.

Om onduidelijke reden is deze schriftelijke bevestiging bij zakelijke klanten niet vereist en vormt deze categorie een nieuw doelwit via zusterbedrijf Quatel, dat pas per 2016-05-13 bij de ACM is geregistreerd als Telecom-aanbieder.

De werving van Quatel lijkt veel op de beruchte Pretium-werving en is gefundeerd op 3 peilers:

Als u weigert te betalen, omdat u geen toestemming hebt gegeven, of omdat de rekening te hoog is, dan rekent Quatel direct een forse boete en dreigt met afsluiten van de telefoon. Zie de algemene voorwaarden.

Quatel maakt evenals Pretium gewoon gebruik van de technische kwaliteiten van het KPN-netwerk en voegt daar niets aan toe. Integendeel, Quatel zorgt alleen maar voor "ruis op de lijn".

Ontbinding nieuw contract.

Teleurstellend is de informatie van de overheid over ongewilde overstap bij zakelijke telefonie abonnementen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM, waarin opgenomen de "telecom-waakhond" OPTA) geeft op https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/loket/overstappen/ongewilde-overstap-bij-zakelijke-telefonie-abonnementen/ wel aan, dat er problemen zijn met slamming, maar geeft niet aan wat de rechten van een zakelijke klant zijn. Bovendien geeft de ACM aan, geen wettelijke bevoegdheid te hebben om op te treden voor ondernemers.
Wel kunt u via deze link uw probleem melden aan de ACM (of tel.070 - 722 2000 (kies optie 2)) of MKB-Nederland.

Helaas kan de zakelijke klant geen beroep doen op wettelijke bepalingen als een 14-daagse bedenktermijn en de benodigde schriftelijke bevestiging door de klant.
Wel zijn er Gedragsregels inzake operator controlled aanmeldingssysteem Carrier PreSelectie uit 2002 en de Aanvullende afspraken OPTA uit 2007, met de ontbindingstermijn van 7 werkdagen na ontvangst bevestigingsbrief Quatel. Dit gaat om afspraken met betrekking tot eindgebruikers, waartoe ook zakelijke klanten behoren. Volgens de kantonrechter kunnen eindgebruikers aan deze afspraken rechten ontlenen, omdat deze afspraken ten behoeve van de eindgebruiker zijn opgesteld (zie uitspraak 2009).

Stuur direct een mail, om af te zien van het contract. Mocht Quatel niet snel genoeg antwoorden, stuur dan zo mogelijk binnen de bedenktermijn volgens anti-Pretium-recept een aangetekende ontbindingsbrief met bevestiging ontvangst, waarbij u aangeeft door Quatel te zijn misleid.
Mocht Quatel ontbinding weigeren, zet dan een klacht op http://www.klacht.nl/klacht-melden/ of AVROTROS Radar. Dit heeft een behoorlijke kans van slagen.

In Nederland zijn alleen al meer dan 900.000 zzp'ers. Het is volstrekt onbegrijpelijk en belachelijk, dat deze categorie niet door de wet wordt beschermd tegen misleiding door malafide bedrijven. Dit is binnen de rechtspraak ook ingezien en wordt "reflexwerking" van de wet genoemd. Bij een rechtszaak kunt u via reflexwerking-als-bedrijf-aanspraak-maken-op-consumentenrecht/.

Klachten.

Hoe irritant en misleidend Quatel te werk gaat, blijkt uit onderstaande klachten.

Quatel vraagt in voicelog om toestemming voor abonnement, terwijl klant slechts informatie verwacht.

Zie https://radar.avrotros.nl/forum 11-07-2016

Ik ben vandaag ook gebeld door Quatel, ik dacht dat ik in eerste instantie dat ik met KPN van doen had.
Aangezien ik een trouwe klant was van KPN kon ik een flinke korting krijgen, vervolgens wist de medewerker niet hoe lang ik eigenlijk klant was van KPN.
Enfin heel verhaal over besparing van 40% of zo, vervolgens werden mijn gegevens gevraagd en "gecontroleerd".
Op zich interessant, ik denk laat ze maar een mail sturen met een aanbieding dan bekijk ik me dat op mijn gemak wel.
Alvorens de mail met informatie te kunnen ontvangen moest er wel nog een recording worden gemaakt of ik ook goed begrepen had waar het om ging. Ik moest de vragen van de medewerker beantwoorden met ja dit klopt.
De laatste vraag kwam er feitelijk op neer dat je accoord ging met het opzeggen van kpn en dat je bij quatel een abonnement afsloot. Deze vraag heb ik met nee beantwoord en aangegeven dat ik niet van plan was een abonnement af te sluiten. Dit leidde tot enige verwarring bij de telecommedewerker.
Op het verzoek om informatie per email toe te sturen werd aangegeven dat dit niet ging ik moest de recording procedure doorlopen en OVERAL ja klopt op antwoorden. Ondanks veelvuldig aandringen ben ik hiermee niet accoord gegaan.
Wie gaat in godsnaam een mondelinge overeenkomst aan met een volslagen onbekend bedrijf zonder ook maar iets van voorwaarden of wat dan ook gelezen te hebben.
Na google ben ik hier terecht gekomen en heb ik ook wat verhalen gelezen over Pretium. Ik kan niet anders concluderen dat Quatel dezelfde handelswijze hanteert als Pretium (zou me niks verbazen als het van dezelfde eigenaar is, beide bedrijven zijn gevestigd in Haarlem)en ik ben blij dat ik niet accoord ben gegaan met hun laatste vraag.
Dit ruikt naar oplichting of op zijn minst misleiding. Als je even niet goed oplet heb je een abonnement afgesloten, zonder dit te willen.
Als je op zo'n manier aan je klanten moet komen kan ik niet anders concluderen dat er iets niet klopt aan het product dat verkocht moet worden.

Quatel spamt bedrijven via telefoon.

Zie http://www.wieheeftgebeld.nl/nummer/0208945506 12-07-2016

Meerdere keren gebeld door dit nummer en kreeg bij opnemen geen gehoor. Bij terugbellen heb ik een vrouw aan de telefoon gekregen van Quartel / Kwartel (?), een telecombedrijf. Ze wilde mijn nummer weten om een aanbieding te kunnen doen. Ik heb tot 3x toe aangegeven geen interesse te hebben. Dan wilde ze het nummer hebben om ons uit te kunnen schrijven van de bel-lijst want anders zou ik zeker nog vaker gebeld worden. Vreemd! Niet op in gaan en geen info geven

Bel me niet register.

Als u wilt voorkomen dat u via een simpel telefoontje met een ongewenst contract wordt opgezadeld of als u een hekel heeft aan de ongewenste verkoop-telefoontjes, meldt u zich dan aan bij het Bel-me-niet register . U bent er dan voorgoed vanaf. Denk ook aan kwetsbare (oudere) familie en kennissen!!
Het Bel-me-niet Register is alleen voor natuurlijke personen in Nederland. Dat zijn consumenten en bepaalde bedrijven zoals vennootschap onder firma's, maatschappen en eenmanszaken. Een BV, NV, of ander rechtspersoon kan geen telefoonnummers blokkeren.